Jak zviditelnit sám sebe a své podnikání na volné noze

Práce na volné noze je stále atraktivnější a počty freelancerů se každým dnem zvyšují.

ux-788002_640
ilustrační foto: pixabay.com

Podnikat mohou (s lepšími podmínkami) také studenti a matky s dětmi. Dnes už to nejsou jen umělci např. divadelníci, hudebníci, výtvarníci, ale celá řada dalších profesí (IT specialisté, copywriteři, marketéři, konzultanti), některé z nich se teprve objevují jako novinky.

Společné mají asi to, že tito lidé nejsou závislí na místě své práce, mohou pracovat z domova nebo odkudkoli, kde mají vhodné podmínky nebo kde se nacházejí jejich klienti. Čas si organizují sami. To je velmi atraktivní. Na druhou stranu má práce na volné noze některá úskalí. Mnozí volnonožci si možná na začátku neuvědomí, že velkou část jejich činnosti bude tvořit budování vlastní značky, osobní PR, personální marketing apod. Zabere to více než 20% času a práce (samozřejmě neplacené), pokud se chce člověk dostat do povědomí a získávat plynule zakázky. Úspěch podnikání na volné noze úzce souvisí s tvorbou dobrého jména.

Jméno jako značka

Značku si spojíme možná s velkými firmami, jako jsou Adidas, Coca cola a některé další. Se značkou jsou spojené představy, které si lidé vytvoří v podvědomí, např. Reebok – podpora masového sportování (maraton, jóga). Základem značky je především dobré jméno, a to by měl mít i člověk, který podniká sám na sebe. Proto je lepší než vymýšlet nějaký krkolomný a originální název vystupovat prostě pod svým vlastním jménem jako živá osoba se svým příběhem. Je to mnohem důvěryhodnější, lidé vidí, že se člověk neskrývá a nestydí za to, co dělá. Trvá to nějaký čas, i několik let, než se vytvoří spojení jména s konkrétním oborem, se zájmovou činností, jíž se člověk věnuje ve volném čase, s charitou. Pozor však na internetovou paměť! V nejméně vhodné chvíli se mohou objevit opilecké fotky, vulgární komentáře, blogísek z dětství. Přemýšlejme o tom, co na internetu děláme a jak to na lidi působí.

Dobrodružství pavouka v síti

Hlavní motivací člověka na volné noze zpravidla není vydělat co nejvíc peněz s co nejmenší námahou nebo mít jistotu pravidelného příjmu každý měsíc. V začátcích bývá hlavním cílem zbavit se stresu a vydělat na složenky. Později jsou to záležitosti, které se penězi měřit nedají – dělat zajímavou práci se zajímavými lidmi, učit se nové věci, budovat dobré jméno ve svém oboru, těšit se na nové příležitosti a rozšiřování obzorů.

K tomu všemu je potřeba zviditelnit se, navázat vztahy s cílovými skupinami, vytvořit fanouškovskou komunitu, získávat věrné zákazníky. Díky internetu to může být jednoduché a zábavné. Základem je webová prezentace, nejlépe na vlastní doméně. Může to být blog, profil na portálu Na volné noze, jednoduché stránky s portfoliem.

Tyto stránky by se po nějaké době měly objevovat ve vyhledávačích na předních místech po zadání klíčového slova. Docílit toho se dá odkazováním na web mj. na sociálních sítích. Šíří se zvěsti, že Facebook je pasé, ale pro marketing je to stále výborný nástroj. Veřejný profil, na němž se komunikuje s fanoušky, kteří zde nacházejí zajímavé a zábavné informace, komentují a lajkují, dozvídají se o akcích, je důležitým nástrojem budování jména a značky. Nezbytný je i profil v síti profesionálů LinkedIn, letos frčí nástěnky Pinterest, Instagram a další sociální sítě je možné vybrat podle svého zaměření. Být aktivní na sítích je velké dobrodružství – nikdy nevíte, kdo vás (se zájmem) sleduje, kdo se vám někdy ozve s nabídkou ke spolupráci, často takovou, o jaké se vám ani nesnilo.

Člověk se stále učí

Na volné noze platí toto úsloví mnohonásobně. Freelancer se často učí vlastními chybami, ti chytřejší pak chybami těch před nimi. Být zalezlý doma v pyžamu a nikam nevycházet je možná sen, ale dlouho se to vydržet nedá, pokud má člověk pracovat, přicházet s novými nápady, komunikovat s klienty. Coworkingová centra rostou jako houby po dešti, nově firmy nabízejí volné židle lidem, kteří chtějí na pár hodin přijít pracovat do jiného prostředí, tak proč nevyhledávat příležitosti k inspirativním setkáním. Vzdělávání posunuje člověka dopředu, proto by měl využívat nabídek školení a kurzů, kterých je dnes nepřeberně. Samostudium by mělo být součástí každého dne – četba odborných knih, článků v tisku i na internetu. Marketingem a reklamou se zabývají internetové magazíny, autoritou mezi nimi v oblasti marketingu a reklamy je MediaGuru.cz s aktuálními informacemi od nás i ze světa.

Alena Vorlíčková

Napsat komentář